Saturday, January 16, 2010

Why do angkot stop longer than they used to?


Obviously many people think public transportation--angkot, as everybody call it--has been the culprit of worsening traffic jam epidemic in Jakarta. Angkot, tandem with two wheelers driver, often stop at any place and any time they want regardless other vehicles existence near them.

Today angkot took longer time to wait for passengers appearance which made the traffic stack not only in intersection road but also in many place. They prefer to wait rather than just run their car and hope find one on their route. They also don't mind take any passengers including school boy though they pay lower charge. The condition is different compare to couple years ago when they still filtered any passengers to pick up. Have the number of passenger shrank?

Let's get back to 2005 the year when government cut subsidy for gasoline and lead to 125% escalation on gasoline retail price. Car, including angkot, needs a lot of gas. Generating higher charges assuming constant drivers profits. Transportation cost is the biggest proportion of people budget. Hence, drop on purchasing power was inevitable notably for fixed income earner. The simple alternatives is to change the way they transport them self. Instead of took angkot with higher charge they coverted to motorcycle. Motorcycle purchasing purchase is now very easy because of the presence of motorcycle financing company. According to AISI in 2005 motorcycle production soared 31%y-y. Meanwhile in 2009 according to BPS, motorcycle number in Jakarta has reached 5.2m units and 1.035 additional units every days. I guess we have more hint for the missing passengers.

The growing motorcycles driver has cut the number of passenger for angkot and it gives more incentives for them to stop longer and aggravate traffic problem in Jakarta. The worsen traffic will then force people to convert their transportation to motorcycle even more. Angkot main rival is not only their peer but also the growing motorcycles drivers which has shrank the number of potential passengers.

6 comments:

kigendengwaras said...

so archie..which questions must be solved first?

1. How to disincentive motorcycle growth (either by raising motorcycle tax, or gasoline tax)?

or,

2. How to attract people use public transportation? (angkot also)

or maybe angkot is inefficient enough, so why we didn't banned angkot..hahaha

Anonymous said...

tulisan yg bagus ...dari seorang periset yang saya kenal masa lalunya...^_^, great job le...tapi angkot bakal tetep ada...dan selalu di butuhkan...btw krisis di indonesia bentar lagi dateng..krisis leasing-an motor..he..he..siap2x

Bhima Nur Santiko said...

moreover,,if u really watch carefully.person who take angkot nowadays is dominant with women while men is riding motorcycle.case study from every angkot i took.hahaha...
usually only men with low income who took angkot,like me:-( (curhat)

Unknown said...

Aku harus bersaksi tentang perbuatan baik dari Ibu Amanda Amanda Badan Kredit. Saya Husnah dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain bisa.
Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan debitur dan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang dan berakhir meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, Dia menawarkan saya pinjaman meskipun pada awalnya saya takut itu akan berakhir seperti setiap perusahaan pinjaman lain saya datang di tapi dia tidak seperti mereka. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman.
Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandaloan@qualityservice.com atau amandaloanfirm@cash4u.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

Unknown said...

Hello my name is Mr.Li Wang Huateng a photographer and a Art/craft personal i just want to extend my gratitude to Mrs.Pat Rodriguez Loan Firm for their sincere support and how i got Loan money assistance from her Loan Firm to build my photograph and Art/craft Company over here in Manassas Virginia , before now i have contacted so many fake impersonators who also claim authenticity in this platform, but i was fooled until i came across Mrs.Pat Rodriguez on the internet and i contacted her, immediately she approved my loan in less than 5 Bank working days at the flat rate of 2% and today i am glade i did. So i will want to use this medium to advice the general public to beware and if you care you can contact Mrs.Pat Rodriguez Via her Official contact :patrodriguezloanfirm@gmail.com
Skype ID: Mrs.Pat Rodriguez Loan Firm•©.

"ISKANDAR LENDERS" said...

Hubungi kami:
                                            via BBM INVITE: {D8980E0B}
                                              WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
                                                Tel .... (+ 44) 7480 729811
layanan e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
Apakah Anda memerlukan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda. Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan dengan alasan apa pun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan finansial Anda. Kami telah menyediakan Miliaran (mata uang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis. Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tentukan sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman untuk semua jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk membayar kembali pinjaman. Apakah Anda memiliki kredit yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk membayar tagihan? Atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY bertujuan untuk menyediakan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)